Kategorier
Innlegg

95 «fantastiske» fakta om sosiale medier du ikke bør ignorere

Dette er mitt femte blogginnlegg. Formålet med dette innlegge er å oversette og forbedre en engelsk skrevet artikkel. Jeg vil samtidig komme med noen egne meninger og sette et egent preg over artikkelen. Innlegget jeg skal oversette er: 95 Awesome Social Media Facts You Should Not Ignore

Artikkelen jeg skal ta for meg ble skrevet i 2016, så mye av informasjonen som fremkommer er både utdatert og lite relevant for oss i Norge. Innholdet i artikkelen rettet mott lesere fra USA, så jeg vil i dette innlegget bytte ut tall som omhandler USA, til tall som er mer relevante for oss i Norge. Det er naturlig nokk ikke like stor dekning av informasjon om brukere i Norge slik det er mot de amerikanske.

Ettersom at artikkelen er skrevet for 5 år siden, så er mye av informasjonen utdatert, og jeg vil etter beste evne spore opp og erstatte dette med oppdatert informasjon.

Jeff Bullas har tatt for seg 10 giganter innenfor sosiale medier, da spesielt to av dem ikke er spesielt relevante for oss i Norge av flere årsaker. Disse to er Periscope og Flipboard, som ikke er særlig utbredt blant norske brukere. Jeg har dermed valgt å erstatte dem med TikTok og Discord, som er to plattformer som har fått økt fotfeste i Norge de siste årene.

Innlegget handler om at Jeff Bullas ser på de forskjellige sosiale mediene som hans nye «lekekasse». I 2008 kom Twitter, som allerede føles som en evighet siden. Selv om han ikke viste hva han skulle med plattformen, så elsket han enkelheten til Twitter.

Han registrerte seg på alle de sosiale mediene. Pinterest så lovende ut, Instagram var spennende, også Google+ ble satt på kartet. Sistnevnte klarte ikke å levere, og er i dag nedlagt.

I dag er Snapchat blitt en stor sosial plattform, selv om det kom sent i gang. De raskt forsvinnende bildene appellerte først og fremst til tenåringer, da de voksene trodde dette bare var en fase. Vi begynner nå å forstå potensialet.

Realiteten er at markedet for sosiale medier fortsetter å modnes, slik at det vanskelig å forutsi hva som vil fungere, og ikke fungere. Som markedsførere må man bare fortsette å kaste leire på veggen, og se hva som setter seg fast. Noen ganger blir vi overrasket.

I en jungel av gratis sosiale nettverk, apper, billige markedsføringsverktøy og få regler i det som er en voksende industri. Dette bringer med seg noen store konsekvenser for virksomheten, brukerne og internettet. Hva som er fakta om sosiale medier endres kontinuerlig.

Sosiale medier styrer i dag hvordan vi leker, jobber og markedsfører.

Hvordan vokser en ny industri opp?
Modningen av enhver bransje har noen historisk vanlige trender. Her er tre av dem.

Konsolidering.
I alle raskt voksende bransjer er det et mylder av mange oppstartsfirmaer, og det er her det blir seriøst. De raskest voksende selskapene med penger begynner å kjøpe opp andre strategiske oppstatsfirmaer som gjør at de kan vokse og dominere en bransje uten å måtte bygge den selv.

Facebook kjøpte Instagram for 1 milliard dollar, WhatsApp for 19 milliarder dollar og virtual reality oppstarstsselskapet Occulus Rift for 2 milliarder dollar. LinkedIn kjøpte Slideshare før Microsoft igjen kjøpte LinkedIn for 26,2 milliarder dollar.

Selv om man har bøttevis med penger så er det ikke alltid best å gjøre jobben selv. Google er et godt eksempel her da de mislykket brukte 550 millioner dollar på Google+.

Man kan heller ikke forvente at Microsofts kjøp av LinkedIn bil bli noen suksess. Med News ltd kjøp av MySpace i tankene. Vi vet jo alle hvordan det endte. Med litt hell vil Microsoft la LinkedIn være alene slik som Facebook har gjort med Instagram.

«LANDRIPE»?
Applikasjoner som var enestående, slik Periscope med sin live strømming av videoer blir ofte introdusert inn i et større plattform. Slik som at periscope er i dag en del av Twitter.

Det betyr ikke at dem vil gjøre det bra, da det her ofte er mangel på fokus.

Men «Facebook live» ser ut som det har et reelt potensial for å bremse fremgangen til både Periscope og Meerkats.

Åpent til lukket.
Tim Wiu (professor ved Colombia University) har noen tankevekkende innsikt i mønstrene til de store informasjonsimperiene i det 20. århundret fra sin bok:
Master Switch –  The Rise and fall of Information Empires

«Alle nye store plattformer, fra telefon til satellitt-TV, har kommet på en bølge av lignende idealistisk optimisme, før de bukker under for det uunngåelige arbeidet med industriell konsolidgering. Hver gang en fri og åpen teknolgi har med tiden blit sentralisert og lukket; ettersom bedriftens makt har tatt kontroll over «hovedbryteren».

Det frie alle mot alle som er den nye kommunikasjons industrien har en tendens til å bli en ingjerdet og kontrollert hage.

Høres vår nåværende eufori og de utfoldende hendelsene i den sosiale mediebransjen i det 21. århundret kjent ut?

Hvor fører dette hen?
Selv når bransjen begynner å konsolidere, er det noen trender og noen spennende produktrettninger som dukker opp. Her er de tre Jeff synes er mest interessante.

  1. Strømme live video.
    Å strømme direktesendt video ble for alvor en del av livet i 2015 med appen Meerkat. Dette varte til Twitter kuttet ut tilgangen til appen og API-en (Programmeringsgrensesnitt) og lanserte sin konkurrerende Periscope-app etter dem kjøpte selskapet.

I dag ser vi fremveksten til «Facebook Live», og til og med Tumblr slår seg sammen med YouTube for støtte til livevideo i tjenesten.

Det er også noen spennende oppstartsselskaper som inkluderer Live videostrømming i sine funksjoner. En av disse er videomarkedsføringsplattformen Twentythree.net.

2. Kortvarig innhold.
Flere og flere markedsførere har fått øynene opp for Snapchat som markedsføringskanal. Det er de høye engasjementet til brukerne til Snapchat som blir lagt merke til. 35% av alle Facebook-brukerne laster opp bilder hver dag, mens tallet hos Snapchat er utrolige 65%.

Det er den virkelige kraften av engasjementet som bringer brukerne tilbake hver eneste dag, og apens forsvinnende bilder, videoer, og meldinger.

Selv Facebook har sett fremtiden er, og er i ferd med å lansere en Snapchat lignende stil som for eksempel forsvinnende bilder. Dette ble skrevet i 2016. I dag har Facebook nesten alle de samme funksjonene som Snapchat implementert i sine egne apper.

3. Virtuell virkelighet, sosial og mobil krysser hverandre.
Virtuell virkelighet er fremdeles et løfte og er blitt begravd som en spillnisje. Vi kan si at det fremdeles bobler under overflaten da de store sosiale nettverkene begynner å eksperimentere og lansere maskinvarer og apper til det.

Når mobilappen Pokemon Og ble lansert så har virtuell virkelighet virkelig fått et fotfeste i vanlige mediepressene.

Bare litt over måneden etter lanseringen så skapte det virkelig stor oppmerksomhet. Den daglige brukstiden overgikk til og med Facebook, Snapchat og Twitter.

https://techcrunch.com/2016/07/13/pokemon-go-tops-twitters-daily-users-sees-more-engagement-than-facebook/

Dette kan se ut som starten på at virtuell virkelighet går fra nisje til vanlig. Facebook har alt sett fremtiden i dette, noe som gjenspeiles i at Facebook kjøpte Occolus Rift i 2014.

Så hva er den nåværende tilstanden til sosiale medier? Her er noen fakta om sosiale medier å tenke over.

Sosiale mediefakta fra 10 Forskjellige nettverk.
Fra tid til annen er det verdt å se på de gjeldene faktaene, tenke tilbake til fortiden, og ikke minst med tanke på fremtiden. Her er de nyeste faktaene jeg kunne finne om noen av de største sosiale mediene, noe som burde være av interesse får både bedriftseiere og markedsførere.

Snapchat-fakta.
Snapchat ble lansert i 2011 etter at Even Spiegel presentere dette som et klasseprosjekt ved Stanford University mens han studerte produktdesign. Appens første navn  var «Picaboo», og var basert på et konsept der bildene bare var tilgjengelig for en kort periode før dem forsvinner.

  1. Snapchat har 249 millioner daglige brukere.
  2. 2 756 000 nordmenn har en profil på Snapchat.
  3. 9 av 10 blant aldersgruppen 18-29 har en profil på Snapchat.
  4. Snapchat er Norges nest største sosiale plattform etter Facebook.
  5. Gjennomsnittlig bruk på Snapchat per dag er 30 minutter.
  6. 46% av den norske befolkningen over 18 år bruker Snapchat hver dag.
  7. 75% av brukerne bruker ulike varianter av linser (AR) hver dag.
  8. 6 av 10 personer sender snapper hver dag.
slide 5 q2 20
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

Facebook-fakta.
Facebook har vært en del av oss siden 2004. Den nåværende verdsettelsen av selskapet er på 350 milliarder dollar. Facebook kan bli verdens første billion dollar selskap.

  1. Facebook har 2,75 milliarder månedlige brukere.
  2. 3 542 000 nordmenn har Facebook.
  3. 52% av norske brukerne er kvinner.
  4. Facebook når ut til 59% av verdenes befolkning gjennom sosiale nettverk.
  5. Facebook-brukere bruker i snitt 34 minutter per dag på plattformen.
  6. Det er så langt brukt over 25 milliarder dollar på kjøp av konkurrenter (Inkludert Instagram, WhatsApp og virtual reality-selskapet Occulus).
  7. Facebook tar opp 22% av internettiden (sammenlignet med 11% for Google og YouTube til sammen).
  8. 78% av Facebook-annonseinntekter kommer fra mobilannonser.
  9. Facebook tar opp 22% av internettiden (sammenlignet med 11% for Google og YouTube til sammen).
  10. 9 av 10 nordmenn i 30-årene har en profil på Facebook.
  11. Det blir brukt 70 milliarder dollar globalt til mobilannonsering, og 19% av dem er hos Facebook
  12. Facebook får en halv million nye brukere hver eneste dag.
slide 4 q2 20
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

Instagram-fakta.
Instagram har nettopp nådd en milliard brukere. Facebook betalte 1 milliard dollar for Instagram tilbake i 2012, og ble sett på som en mulig bommert. I ettertid blir dette sett på som et lurt og smart kjøp. I følge Bank of Amerikca så har Instagram en estimert verdi på 37 milliarder dollar.

  1. 2 525 000 nordmenn har en profil på Instagram.
  2. 1,074 milliarder mennesker bruker Instagram globalt.
  3. 2 av 3 nordmenn bruker Instagram daglig.
  4. I Norge er 56% av brukerne kvinner.
  5. Instagram-brukere bruker i snitt 53 minutter om dagen på Instagram.
  6. 71% av alle aktive Instagram-brukeren er yngre enn 35 år.
  7. 50% av Instagram-brukerne følger minst én bedrift.
  8. En tredjedel av tenåringer sier at Instagram er deres viktigste sosiale nettverk.
  9. 91% av alle Instagram-innlegg er bilder.
  10. Gjennomsnittlig engasjement per Instagram-innlegg er på 1,1%.
  11. Instagram hjelper 80% av brukerne til å bestemme seg om de skal kjøpe et produkt eller tjeneste.
slide 6 q2 20
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

Twitter-fakta.
Twitter sliter, men med over 300 millioner brukere er det fortsatt et sosialt nettverk det er verdt å ta på alvor. Tross for at plattformens tidslinje fremdeles er ganske åpen, så brukes Twitter først og fremst til å måle innflytelse «online». 

  1. Twitter har for tiden 350 millioner månedlige brukere.
  2. 1 172 000 nordmenn har en profil på Twitter.
  3. I Norge er 7 av 10 daglige brukere på Twetter menn.
  4. 58% av alle Twitter-brukerne i Norge er menn.
  5. I 2020 hadde de en omsetning på 3,72 milliarder dollar.
  6. Katy Perry har over 109 millioner følgere på Twitter.
  7. 500 millioner mennesker besøker Twitter uten å logge inn.
  8. Det sendes 200 milliarder tweets hvert år.
  9. 500 millioner tweets blir sendt hver dag.
slide 8 q2 20
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

YouTube-fakta.
YouTube blir nesten sett på som en dinosaur i snakk om sosiale nettverk (etablert 14. februar 2005), men tallene viser at det er en stor dinosaur og fortsetter å vokse. Google kjøpte YouTube i 2006 for 1,65 milliarder dollar, men disse tallene virker i dag ubetydelige med tanke på at YouTube i dag verdsettes for 170 milliarder dollar.

  1. YouTube har over 2,3 milliarder månedlige brukere.
  2. 1 850 000 nordmenn har en profil på YouTube.
  3. 3 202 000 nordmenn bruker YouTube månedlig.
  4. 79% av alle internettbrukere har en YouTube-konto.
  5. YouTube eksisterer i mer enn 100 land, og er tilgengelig på 80 forskjellige språk.
  6. Hver dag blir det sett videoer på YouTube tilsvarende 1 milliard med timer.
  7. Mer enn 70% av visningstiden på YouTube er via mobil.
  8. 90% sier at de oppdager nye merker eller produkter og tjenester på YouTube.
  9. 500 timer med video blir lastet opp på YouTube hvert eneste minutt.
  10. 62% av alle bedrifter bruker YouTube som kanal til å legge ut videinnhold.
  11. YouTuber Ryan Kaji tjente 29,5 millioner dollar i 2020, og er den best betalte på YouTube.
slide 10 q2 20
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

LinkedIn-fakta.
LinkedIn er som tidligere nevnt kjøpt av Microsoft. Det vil være interessant å se hvordan det påvirker utviklingen og veksten.

  1. LinkedIn har mer enn 756 millioner medlemmer fra hele verden.
  2. 1 274 000 nordmenn har profil på LinkedIn.
  3. 60% av brukerne i Norge er menn.
  4. Menn over 60 år ligger under gjennomsnittet for andel som har profil på de fleste sosiale medier, med unntak av LinkedIn. Her ligger på gjennomsnittet med 27% som har profil.
  5. LinkedIn omsatte for over 8 milliarder dollar i 2020.
  6. Microsoft kjøpte LinkedIn for 26,2 milliarder dollar.
  7. En av tre profesjonelle er på LinkedIn.
  8. 40% av LinkedIn-brukere skifter jobb, selskap eller bransje hvert 4 år.
  9. Globalt så blir 3 personer ansatt via LinkedIn hvert minutt.
  10. LinkedIn Live streams økte med 437% i 2020.
  11. 57% av LinkedIns trafikk er via mobil.
  12. En annonse på LinkedIn kan nå 13% av verdens befolkning.
  13. 55 millioner selskaper er på LinkedIn.
  14. Bedrifter som publiserer ukentlig på LinkedIn opplever 2 ganger høyere engasjement.
slide 7 q2 20
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

WhatsApp-fakta.
WhatsApp begynte som en enkel idé: Deres oppdrag? «Sikre at hvem som helst kan holde kontakten med familie og venner hvor som helst i verden, uten at det er kostnader eller gimmicks som står i veien.
Det handler om å kunsten av å holde det enkelt og minimalistisk. Det funket.

  1. WhatsApp ble etablert i 2009.
  2. Facebook kjøpte WhatsApp for 19 milliarder dollar.
  3. Det er 2 milliarder brukere på WhatsApp.
  4. 1,6 milliarder mennesker bruker appen månedlig.
  5. I februar 2020 ble WhatsApp lastet ned 96 millioner ganger.
  6. Med sine 340 millioner brukere i India, er India WhatsApp største marked.
  7. Mer enn 5 millioner bedrifter bruker WhatsApp Busniess.
  8. WhatsApp brukes i mer enn 180 forskjellige land, og tilgjengelig på 60 forskjellige språk.
  9. Mer enn 65 milliarder meldinger blir sendt via WhatsApp hver dag.
http://theappecosystem.blogspot.com/2015/05/whatsapp-infographic-reveals.html

Pinterest-fakta.
Pinterest er ikke et stort viralt nettverk, men det bør ikke ignoreres. Det er en fin måte å målrette seg til det kvinnelige demografi og nå ut til et målmarked innen alt visuelt. Dette inkluderer design, fotografering, mote og mat.

  1. Pinterest har 478 millioner månedlige brukere.
  2. Selskapet er verdsatt for nesten 11 milliarder dollar.
  3. 996 000 nordmenn har profil på Pinterest.
  4. 1 av 5 som har profil på Pinterest bruker det sjeldnere enn månedlig.
  5. Globalt bruker 50% av alle millennials pintreset månedlig.
  6. 72% av brukerne sier at Pinterest inspirer dem til å handle, selv om de ikke er på utkikk etter noe.
  7. Bilder med 50% fargemetning deles 10 ganger mer enn svart-hvitt-bilder.
  8. Røde eller oransje bilder deles 200% mer enn andre farger.
  9. Brukerne bruker i gjennomsnitt 15 minutter per besøk på Pinterest.
  10. Hver post (pin) blir gjennomsnittlig repostet 10 ganger.
slide 9 q2 20
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

TikTok-fakta.
Når det snakkes om TikTok, tenker nok de fleste på den populære popsangen til Kesha. Dagens tenåringer tenker nok først og fremst på appen, da TikTok er en ny subkultur. Appen er en av verdens raskest voksende sosiale medieplattformer i verden innenfor online deling. TikTok er en plattform der brukerne kan uttrykke seg gjennom korte videoer med blant annet bruk av musikk og filtrer.

  1. TikTok har 689 millioner aktive brukere.
  2. I Kina går TikTok under navnet Douyin og har alene 600 millioner brukere.
  3. TikTok og Douyin har til sammen 1,29 milliarder aktive brukere
  4. TikTok ble lansert september 2016.
  5. TikTok-brukere bruker i snitt 52 minutter på appen daglig.
  6. Mer enn 1 milliard videoer blir sett daglig.
TikTok was the most downloaded app of 2020
https://www.businessofapps.com
Bilde viser hvor nedlastnings-populariteten til TikTok.

Discord-fakta.
Discord er en gratis digital distribusjonsplattform designet for gaming. Appen har spesialisert seg på kommunikasjon mellom brukerne i en chattekanal i form av video, bilder, tekst og lyd.

  1. Discord ble lansert 2015 i USA.
  2. Discord har i 2021 140 millioner daglige brukere.
  3. Det er registrert over 300 millioner forskjellige brukere på plattformen.
  4. Discord har doblet sin brukermasse under pandemien.
  5. I 2021 verdsettes selskapet for 7 milliarder dollar.
What is Discord | A Guide for Parents and Educators
https://discord.com/safety/360044149331-What-is-Discord.
Eksempel på hvordan en chatt ser ut på Discord.

Kilder.

https://www.jeffbullas.com/95-awesome-social-media-facts-you-should-not-ignore/
https://backlinko.com/facebook-users
https://blog.hootsuite.com/facebook-statistics/
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220
https://www.oberlo.com/blog/instagram-stats-every-marketer-should-know
https://blog.hootsuite.com/linkedin-statistics-business/
https://review42.com/resources/pinterest-facts-and-stats/
https://blogg.knowit.no/experience-no/annonsering_snapchat
https://www.omnicoreagency.com/snapchat-statistics/
https://www.smperth.com/resources/snapchat/snapchat-statistics/
https://www.oberlo.com/blog/snapchat-statistics
https://www.statista.com/statistics/545967/snapchat-app-dau/
https://synlighet.no/blogg/facebook-statistikk-brukere-norge-verden/
https://www.oberlo.com/blog/tiktok-statistics
https://www.npr.org/2021/04/01/983159051/why-does-discord-not-use-ads-and-why-is-microsoft-interested-we-asked-discords-c?t=1620676714680
https://www.businessofapps.com/data/discord-statistics/
https://en.wikipedia.org/wiki/Periscope_(service)
https://en.wikipedia.org/wiki/Meerkat_(app)

Ett svar til “95 «fantastiske» fakta om sosiale medier du ikke bør ignorere”

Hei Fredrik!
Innlegget ditt er omfattende og inneholder mye relevant informasjon. Helt topp at du har gjort ekstra research og oppdatert innhold! Det blir litt langt, og jeg som leser lurer litt på hvorfor jeg skal lese alt. Formålet burde være mer leserorientert. En intro om hvorfor, og kanskje en innholdsfortegnelse, hadde vært nyttig. Kontrasten, i hvert fall på laptop, er litt lav, så teksten din fremstår litt vanskelig å lese. URLen din består av en query og tallkode, se om du kan få tittelen på innlegget inn i URLen. Du finner funksjonen for dette i wordpress 😉
Gleder meg til å følge med videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *