Kategorier
Innlegg

E-postmarkedsføring

I dette innlegge skal jeg skrive en anbefaling om hvilke digitale markedsføringskanaler bedrifter og organisasjoner burde benytte seg av i 2021.

Jeg mener at det er et spørsmål med mange svar. Hvilke markedsføringskanaler bedrifter burde gå for vil variere etter mange forskjellige variabler. Størrelse på bedriften? Hva har de til økonomisk rådighet? Hvem ønsker de å nå ut til? Skal man ta i bruk betalte, fortjente eller eide medier?

Bilde hentet fra komputer.no

Ta i bruk eide medier.
Det er flere fordeler med å ta i bruk eide medier, slik som e-postmarkedsføring, ditt egent nettsted, apper, magasiner, og lignende. Fordelen med eide medier er at bedriften selv har kontroll over innholdet, utseende og funksjonaliteten. Disse kanalene brukes ofte til å snakke om tjenestene og produkter, samt snakke om historien til både bedrift og ansatte.

Å ta i bruk e-postmarkedsføring er noe jeg ville anbefalt nesten alle bedrifter.

E-postmarkedsføring er kanskje den mest kostnadseffektive måten man kan markedsføre seg på digitalt. Å sende e-poster er gratis, og det trengs relative lave investeringer for å gjøre dette på et profesjonelt nivå.

Fra en artikkel fra 2014 så kommer det frem at e-postmarkedsføring er en betydelig mer effektiv måte å skaffe seg nye kunder på enn sosiale medier. Nesten 40 ganger så mye som Twitter og Facebook til sammen. Tross for at artikkelen er noen år gammel, så synes jeg det vert å ta med seg.

E-postlisten.
Din suksess med e-postmarkedsføring avhenger selvfølgelig av hvor stor e-postlisten er. Det er bare å lære seg det med en gang, e-postadresser er gull verdt, og jo flere jo bedre. Det er noen restriksjoner om hvordan du kan samle inn e-postadresser markedsføringsloven.

Det er lønnsomt og effektivt å sende ut kampanjer og nyhetsbrev til både eksisterende kunder, og dem som alt har gitt deg e-postadressen sin. Det er flere måter å samle inn nye e-postadresser, der noen av dem kan være å lokke til seg nye kunder og nye e-postadresser med kampanjer, rabatter og tilbud for alle som legger igjen e-postadressen sin.

Husk at hos personer som alt har handlet og lagt igjen e-postadressen sin har en ganske stor kjøpekraft.

Type e-post.
Det finnes mange typer e-poster man kan sende ut. Det er viktig at bedriften har kontroll på dette. Send riktig e-posttype til riktig tid.

  • Nyhetsbrev – Når nye produkter lanseres.
  • Tilbuds-e-post – Nå en skal vise til en ny kampanje.
  • Kunngjøring – Når man skal informere om endringer.
  • Invitasjon til arrangement.
  • Transaksjonsmeldinger – Ordrebekreftelser.
  • Remarketing – Om Kunden har fotlatt handlekurven uten å fullføre kjøpet, kan man følge dette opp med remarketing.

Overskriften/emnefelt.
Skal du drive med god e-postmarkedsføring, så må du sørge for å lage gode overskrifter på e-postene du sender, da dette er avgjørende for om e-postene blir åpnet og lest. Folk flest for utrolig mange e-poster og såkalt spam daglig, så det er viktig med gode konkrete overskrifter som fanger interessen til mottaker

Innhold.
Alle e-poster trenger ett innhold, og det er avgjørende at innholdet er godt for at kundene eventuelt trykker seg videre på de CTA-ene du har i e-posten. Hva nå enn målet er med e-posten, om det er å spre et budskap eller å få flere salg, så er målet det samme. Få de som åpner e-postene til å klikke seg videre til hjemmesiden din.

Et klart og tydelig språk gjør det enklere for mottakerne å forstå budskapet ditt. Husk at det enkle ofte er det beste.

Landingsside.
En landingsside er den siden man havner på når man trykker på lenken i e-posten.
Landingssiden må være enkel og lett å bruke. da dette er avgjørende for at kunden skal gjøre de ønskende handlingene. Markedsfører du et bestemt produkt, så må lenken sende deg dit, og ikke til feil produkt lignende. Det er viktig å passe på at lenkene sender kundene til riktig sted, da feil her kan skape forvirring.

Er du intresert i å finne ut hvor trafikken kommer fra, og hvilke knapper CTA-som funker. Kan du ta i bruk UTM-tagger som jeg skrev om i forrige blogginnlegg.

Mål resultatene.
Blir e-postene dine åpnet? Selger du mer? Det er bare to av tingen du kan måle, og det er derfor det er viktig å måle resultatene. Hva funker, og hva funker ikke?

Emnefelt– Hvor mange har åpnet e-postene dine? Om det er få, så er den første varselbjellen nemlig emnefeltet. Det kan skyldes et dårlig emnefelt, og da kan være lurt å se etter bedre overskrifter til emnefeltet. Et genialt triks som blant annet blir snakket om i podcasten til markedsføringspodden er å bruke det som kalles double open! Om du opplever at det er få som åpner e-postene dine, så kan du sende ut den samme e-posten en gang til, bare med et annet emnefelt til dem som ikke åpnet den første e-posten. Dette er et tiltak som krever lite, og kan potensielt øke salget ditt enda mer.

Avmeldinger – Er det mange som melder seg av e-postlisten din, så kan det skyldes at dårlig innhold, for hyppige nyhetsbrev eller at folk dabber av. Men slapp av, det er heldigvis bare et fåtall som melder seg av slike e-postlister. Det er fremdeles bedre å sende litt for mye, enn for lite om du mener innholdet passer seg.

Click-througe rate – Om hvor mange det er som trykker seg videre fra e-postene dine sier oss noe om hvor godt budskapet ditt når ut til kundene. Om CTR-en er lav, så når altså budskapet ditt får dårlig ut, og du burde implementere en CTA-knapp (Call to action knapp).

Salg – Har du fått få salg via e-posten, så kan det være at landingstiden ikke er god nok.

Benytt deg av automatiske frekvenser – Dette er et verktøy som kan spare deg for masse tid, da det kan sende ut e-poster for deg. Du kan programmere den til å sende ut påminnelser for deg. Påminnelser om for eksempel at et salg snart er over, eller at kundene glemte igjen produktene sine i handlekurven. Et tips her kan være å ta i bruk det som kalles «3 mails-regelen», som fungerer slikt: kunden for tilsendt en e-post 30 min etter at kunden forlot siden. Om kunden da ikke har handlet ferdig, så får dem en ny e-post etter 24 timer. Om ikke den e-posten heller hjalp, så vil kunden få tilsendt en ny påminnelse etter én uke, og da gjerne med en rabattkode.

Kilder.
https://www.medianord.no/epostmarkedsforing/
https://dig2100.no/det-du-burde-vite-om-epostmarkedsforing/
https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/why-marketers-should-keep-sending-you-emails#
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/kundehandtering-handel-og-medlemskap/nyhetsbrev-epostlister-og-sms/
https://open.spotify.com/episode/22m7gyYYKswAf3OES9x2B6
https://dig2100.no/fortjente-eide-og-betalte-kanaler-hva-er-forskjellen/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *