Kategorier
Innlegg

Facebook-markedsføring

Hvorfor burde man annonsere på Facebook, spør du deg selv kanskje om. Jeg vil i dette innlegget mitt gi deg svaret på det.

Du finner så godt som hele Norges befolkning på Facebook, hele 84%. Husk at Facebook har en aldersgrense på 13 år, så det sier seg selv at Facebook mangler 16% av befolkningen på deres plattform. Av de 84% så bruker hele 82% av dem igjen plattformen aktivt hver eneste dag. Men om ikke det er et godt nok argument, så bør du være klar over at selv om du markedsfører på Facebook, så kan du bruke og vise de samme annonsene i plattformene Messenger, Instagram og Audience Network, da dem alle er en del av Facebook nettverket. Ut i fra opplysningene ovenfor, så sier det seg selv at Facebook er en svært lønnsom kanal å drive markedsføring på.

Facebook gjør det svært enkelt for deg som annonsør å følge med på hver enkelt annonse ved bruk av annonseadministrasjonen og Facebook Pixel. De gir deg svært målbare data, og informasjon om blant annet hvem som klikker seg videre på annonsene, og hvem det er som handler.

Facebook And Ubongo Kids Launch Safety Video On Safer Internet Day - Tech  Bahari
Bilde hentet i fra: http://techbahari.com/2021/02/17/facebook-ubongo-kids-launch-safety-video-safer-internet-day/

Facebook Business Manager.
Jeg vil anbefale alle bedrifter og virksomheter å opprette Facebook Business Manager, da den gjør at du kan publisere på vegne av bedriften. Dessuten så er dette verktøyet helt gratis.

Facebook Business Manager gjør det mulig at flere ansatte alle kan ha tilgang til bedriftens Facebook side, og man har kontroll over hvem som har tilgang til annonse- og analysefunksjoner, og hvor stor tilgang de forskjellige ansatte skal ha.

Formater med ulike formål.
Facebook gjør at du kan nå ut til målgruppen din med hele seks forskjellige annonseformater. Du kan blant annet inspirere og nå ut til målgruppen ved bildeannonser, videoannonser, karusellanonnser. Formatene er tilpasset ulike plasseringer. Annonsene kan blant annet dukke opp i Marketplace, foreslåtte videoer, Stories, eller de kan dukke opp på høyresiden av nettsiden.

Tilpass annonsene på Facebook etter formål og plassering.
Det er godt kjent at folk flest bruker Facebook på telefonen kontra desktop. Så derfor er det viktig å tilpasse annonsene etter de forskjellige enhetene målgruppen deres bruker. Det er viktig for selve opplevelsen av annonsene at man bruker riktige formater som fyller skjermen på en best mulig måte. En video som er tilpasset en mobilskjerm gi så mye som 27% høyre sannsynlighet for å gi økt «Brand Lift», i sammenligning til en ikke tilpasset video.

Hvorfor din bedrift burde bruke Instagram.
Mange unge har sluttet å bruke Facebook i særlig grad, men denne gruppen finner du i stor grad på bildedelingsappen Instagram. Instagram har nesten 1,1 milliarder brukere. Hele 2,6 millioner nordmenn har en Instagramprofil. Det er så absolutt et marked å nå ut til, og da spesielt om målgruppen din finnes i aldersgruppen 16-35 år.

Media criticizing Instagram's new look is a travesty
Bilde hentet fra https://www.techinasia.com/instagram-logo-change-adweek

Vær synlig på Instagram.
Ettersom at det er Facebook som eier Instagram, så har begge disse plattformene tilgang til det avanserte segmenteringsverktøyet til Facebook. Ved annonsering kan du segmentere etter alder, demografi, interesser og bosted. Annonsene på Instagram vil dukke opp i feeden/strømmen din akkurat som andre bilder og videoer. Eneste forskjellen er at annonsene er merket med «sponset», samt at annonsene kan tildeles en handlingsknapp (CTA). Du kan selv velge  hva slags tekst du velger til tjenesten, slik som «les mer» eller «kjøp nå». 

Annonsering i Messenger.
Har du noen gang tenkt over at Messenger er sted å annonsere? Messenger har så mange som 1,3 milliarder månedlige brukere, og det er forventet at appen vil oppleve en stor vekst i fremtiden. Så Messenger kan være en god annonseplattform for å utvide rekkevidden og finne nye kunder.

Annonsekampanjer i Audience Network.
Om du er redd for at du kanskje ikke når ut til hele målgruppen ved Facebook-plattformene, så har Facebook en løsning. Dersom du tar i bruk Facebook-partneren Audience Network, så kan Facebook-annonsene dine nå ut på tredjeparters apper og nettsider. Man kan med andre ord nå ut til et mye større publikum, uten å overdrive annonseringen på Instagram, Facebook eller Messenger. Det gir deg som bedrift litt flere strenger å spille på.

Facebook har gjort undersøkelser som viser konverteringsfrekvensen øker med 8% dersom forbrukere blir eksponert for annonser fordelt på disse ulike plasseringene.

Bruk Facebook til å selge mer!
Ved bruk av Facebook Pixel, så har du et verktøy som kan hjelpe deg med å øke antall konverteringer, og vise produktene til dem i kjøpsmodus. For å si det enkelt, så er en konvertering en ønsket handling. En konvertering kan være alt fra å måle antall besøkende til antall salg.
Ved å opprette en kampanje i Business Manager så blir du gitt flere valgmuligheter for hva du kan nå ut med kampanjen din. Om du da velger å konverteringer, så kan du optimalisere det mot kjøp som gjør det enklere å vise frem budskapet ditt til målgruppen.

Du kan lett vise frem produktene dine ved å ta i bruk en produktkatalog, for å nå ut til dem som allerede er i kjøpsmodus. Husk at du kan kjøre både dynamiske annonser remarketing ved bruken av en produktkatalog.

Dynamiske annonser matcher både informasjon og bilder i fra din katalog og sammenligner dem med signaler fra en piksel. Dette gir deg mulighet til å rette en annonse til personer som allerede har søkt eller sett produktene dine på internett.

 Da har vi igjen samlingsannonser som er et annonseformat som man finner i både på Facebook og Instagram, nærmere sagt i nyhetsoppdateringen. Denne formen for annonse vises som bilde eller video med fire relaterte bilder under. Disse bildene representerer litt av utvalget fra produktkatalogen. Dersom kundene trykker på denne annonseformen, så vil dem bli sendt til en landingsside der man kan vise et bredere utvalg fra produktkatalogen. Dette gjør det mulig for dem som er intresert i å få vite mer om produktene dine, uten at dem blir sent ut fra plattformen.

Jeg håper dette er til nytte for dere alle som er intreserte i å annonsere over Facebook. Facebook gir deg mulighet til å nå ut til et stor marked, der nesten bare fantasien setter grenser.

Kilder:
https://www.facebook.com/business/tools/ads-manager
http://techbahari.com/2021/02/17/facebook-ubongo-kids-launch-safety-video-safer-internet-day/
https://www.techinasia.com/instagram-logo-change-adweek
Facebook-annonsering | Alt om å annonsere på FB | Enklere Valg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *