Kategorier
Innlegg

Vurdering av nettbutikken til E-wheels.no

Jeg vi i dette blogginnlegge burdere nettbutikken til e-wheels.no. I Oslo kryr det av elektriske sparkesykler. Før var det hovedsakelig sparkesykler med logene til «lime» og «tier», osv. Nå blir det stadig flere og flere privateide el-sparkesykler på veiene. Og ikke bare i Oslo.

Jeg vil få frem at dette er et innlegg basert på egne meninger, og ikke tilhører noen fasit. Kriteriene jeg bruker til å vurdere nettbutikken er fra et blogginnlegg skrevet av Even Ødegård.

E-wheels.no.
E-wheels har til nå bare to fysiske butikker, en med tilhold i Eiker Næringspark i Øvre Eiker, og en nyåpnet butikk i Lysaker. Ut i fra mine antagelser, så skjer mesteparten av salget digitalt. E-wheels skriver på nettsiden deres at de er en av Nordens største forhandlere av små elektriske kjøretøy, og anes som en pioner i det grønne skiftet. Selskapet ble grunnlagt i Drammen i 2014 med fokus på EUC («enhjulinger») til persontransport.

  1. Førsteinntrykk.
    Førsteinntrykket mitt til nettbutikken er positiv. Man er ikke i tvil om at man er kommet til riktig nettside, da logoen er tydelig plassert, og i fin størrelse. Fargegjennomgående og grønnfargen er appellerende til det grønne skiftet som E-wheels nevner. Jeg ser flere grunner til å handle her, slik som et stort utvalg av elektriske kjøretøy, gratis frakt, hurtig leveringstid og 30 dagers returrett.
    Om jeg skulle lure på noe, så står kontaktinformasjonen tydelig nederst på siden, samt det er en egen kundeservice-knapp på toppen av siden. Trygghetsfaktoren er tydelig, og menykategoriene er oversiktlige og gjør det enkelt for meg å navigere videre.
Skjermbilde fra https://e-wheels.no/

2. Synlighet.
Er nettbutikken synlig? Altså, hvor lett er det å finne frem på siden. To måter for å sjekke hvor synlig nettbutikken er på, er ved bruk av Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM).

Nettbutikker er enkelt forklart en fysisk butikk plassert på internett. En fysisk butikk er avhengig av å ha tydelige skilt for å lede kunder inn i butikken. Tenk på IKEA og deres høytrungende skilt langs motorveiene.

Søker du på «el-sparkesykkel» på Google, så ser man at E-wheels er meget gode på synlighet. De er faktisk øverst når det kommer til organiske søk, og har ekstra synlighet når det kommer til bruk av både Adwords og Google Shopping. At e-wheel er så godt representert ved det søket gjør det mye enklere for folk på utkikk etter el-sparkesykler havner hos e-weheel sin hjemmeside.

Skjermbilde fra google.no

E-wheels selger mer enn bare el-sparkesykler. De selger også produkter som el-sykler. Ved å google «el-sykkel» så ser man raskt at det er rom for forbedringer. E-wheel kommer opp som første alternativ på Google Shopping, men bruker ikke dwords her, og kommer også langt ned når det kommer til organiske søk.

Skjermbilde fra google.no

Ved søk etter «el-skateboard» så kommer E-wheel ut først på Google Shopping, øverst på betalt søk, og nummer to på organisk søk.

Alt i alt, så synes jeg E-wheel gjør det svært godt når det kommer til synlighet, men har forbedringspotensial når det kommer til synlighet mot hele sortimentet deres.

3. Brukervennlighet.

Hvordan er brukervennligheten her? Er siden satt opp logisk? Vil alle i målgruppen din klare å finne det de leter etter når de besøker siden? Nettbutikker som ikke er brukervennlige vil miste mange kunder tidlig i kjøpsprosessen, av enkle årsaker som at de ikke finner frem eller at ting tar for lang tid.

Meny.
På forsiden så ser man en oppdeling av produktkategoriene, som tidligere nevnt. Alle produktene har god produktinformasjon og god bildebruk.

Filtreing.
Om en klikker inn på de forskjellige produktkategoriene, så får man flere filtreingsmuligheter. Man kan velge blant annet mellom alfabetisk og popularitet. Jeg synes det er bra at nettbutikken tilbyr slike alternativer, da det enklere for besøkende på siden å sortere etter sine egne behov.

Skjermbilde: e-wheels.no

Søk.
Søkefunksjonen finner man tydelig rett ved logoen. Søkemotoren gir ikke anbefaling under skriving, deler ikke opp i kategorier, og den retter heller ikke feilstaving.

Skjermbilde fra https://e-wheels.no/

Mobil.
I dag så skjer netthandel oftere vi mobilen, så det er viktig at nettbuikkene klarer å tilpasse disse enhetene. Selv om ikke potensielle kunder kjøper via mobilen, så er det en stor sannsynlig at dem har gjort «research» via den. I dag er faktisk slik at Google straffer ikke mobiltilpassete nettsider ved søk.

Google har et egent verktøy for å sjekke om nettbutikker er mobilvennlige.
Som du kan se på bildet nedenfor, så er nettbutikken til E-wheels mobilvennlig og jeg opplever den som lett å bruke.

Skjermbilde fra https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect

Tips.
– Optimaliser søkemotoren til å komme med automatiske anbefalinger, dele opp i kategorier, og rette skrivefeil.

4. Kjøpsprosessen.
Kjøpsprossen her er gjort enkel og oversiktlig. Varen du velger havner i handlekurven, uten å avbryte handelen. Det er lagt opp til mersalg her.

Det viktig å vise trygghet, og vise at man er en troverdig nettbutikk. E-wheels synliggjør logoen til blant anent VISA og VIPPS.
Her kan vi trekke inn Cialdinis prinsipper om påvirkning: sosiale bevis. Det å vise at andre har likt og handlet varen før deg er en måte å vise trygghet på. E-wheels har synlige produktannmeldelsene lett synlige på siden.

Nettsiden viser tydelig hvor lang leveringstiden, leveringsalternativene, samt ulike betalingsalternativer. Dette er informasjon som gjør det enklere for kunden å ta beslutninger om man vil handle raskt eller avvente.

Personlig har jeg handlet på denne siden tidligere, så jeg synes det er rart at E-wheels ikke har spurt om e-postadressen min menes jeg har vært inne på siden. Ved å spørre om e-postadresser vil dem få informasjon om de besøkende er nye eller gamle kunder. Om et salg blir avbrutt, så vil nettsiden lettere kunne ta opp kjøpsprosessen på ny ved en annen anledning.

Et skjermbilde av kjøpsprosessen. https://e-wheels.no/
Skjermbilde av kjøpsprossen. Nederst på siden ser man tydelig flere trygghetstegn som VISA og VIPPS.
https://e-wheels.no/

5. Teknologi.
Hvor lang tid en side bruker på å laste kan være avgjørende om en kunde blir eller drar fra siden. 1 av 4 forlater nettsiden dersom det tar mer enn 4 sekunder på å laste inn innholdet, og tallet er høyere for mobil.

Jeg har brukt PageSpeed Insights for å sjekke hastigheten til e-wheel.no.

Skjermbilde: resultatene for nedlastning for datamaskin.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Skjermbilde: resultatene for nedlastning for mobil.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Som disse bildene viser, så kommer ikke nedlastningstiden til nettbutikken spesielt bra ut!

Tips.
Det er et stort forbedringspotensial her. PageSpeed Insights kommer med forbedringspotensialer for å øke hastigheten til E-wheel.

6. Kundetilfredshet.
Fornøyde kundeanmeldelser er et tydelig og godt bevis på at nettbutikken gjør det bra. Kundeanmeldelser er et nyttig verktøy og hjelpemiddel til å få usikre kunder til å handle.

Skjermbilde av fra kundeanmeldelser på e-wheel.no

Netbutikken er lagt opp til at det skal være enkelt å finne hjelpen du trenger, og da spesielt lagt opp til at det skal være enkelt å finne informasjonen selv uten interaktivitet med andre menensker.

Tips.
– Se på muligheter til å ta i bruk chattbokser.
– Ta i større grad bruk, og legg til rette for at kunder kan stille spørsmål direkte både i nettbutikken og i chattbokser.

7. Trygghet.
På forsiden finner man flere trygghetsfaktorer, som tidligere vært inne på:
– Gratis frakt.
– 30 dagers returrett.
– 1-4 dagers leveringstid.

Jeg liker godt at det er spesifisert hvor lang leveringstiden er, som er en trygghetsfaktor i seg selv.
Under bestillingsprosessen så ser man flere logoer til en rekke kredittselskaper, som også er betryggende.
Øverst på siden skiltes det med «Norges mest solgte elsykler & el-sparkesykler». Positivt.

Skjermbilde: «Norges mest solgte elsykler & el-sparkesykler».
https://e-wheels.no/

8. Kommunikasjon.
Hvordan et selskap kommuniserer over sosiale medier gir et inntrykk av hvordan kundekommunikasjonen til nettbutikken virker. Ganske opplags, så kan kundedialogen ha mye å si for et omdømme.

E-wheels er flinke og raske til å svare på Facebook-meldinger.

Skjermbilde fra Facebook.com

Tips.
– Jeg kan ikke se noe tilstedeværelse på Instagram (utenom Facebook-reklame som også vises på Instagram). For å øke sin sosiale tilstedeværelser som tenker jeg Instagram ville vært et naturlig steg å gå.
– Jeg ville lagt arbeid i å verve abonnementer til nyhetsbrevet.

9. Priser og utmerkelser.
Jeg kan ikke se at selve E-wheels har vunnet noen priser, men produktene dem selger har vunnet en rekke priser som «Best i test 2021» av Tekguide.no, og lignende. Å rangere produktkvalitet utfra terningkast er noe alle skjønner. Her gjør E-wheels en god jobb i å fremme produkter med gode tilbakemeldinger.

Skjermbilde fra https://e-wheels.no/

10. Konsept og strategi.
E-Wheel er Norges største forhandler av elsykler og el-sparkesykler. E-wheel er en del av E-Wheels gruppen som er Nordens største forhandler av små elektriske kjøretøy.

De anses som en pioner i det grønne skifte, som er tydelig med tanke på at dem kun selge elektriske kjøretøy.

Konklusjon.
Konklusjonen min er ganske klar. Jeg synes dette er en god nettbutikk. Nettbutikken er brukervennlig, appellerende design, fargebruken passer bra til både konseptet og strategien.
Med alle trygghetsfaktorene man finner på siden, så opplever jeg nettbutikken som meget trygg og troverdig.

Kilder.
https://e-wheels.no/
https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect
https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
http://www.magnusskogsberg.no/2018/03/17/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
http://www.magnusskogsberg.no/2018/03/19/vurdering-av-nettbutikken-retrobarn-no/

Ett svar til “Vurdering av nettbutikken til E-wheels.no”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *