Kategorier
Innlegg

Øk synligheten din på Google med SEO!

Det er mange grunner for at søkemotoroptimalisering (SEO) burde bli en prioritet i den bedrift. Alt handler om synlighet, og spesielt i Google som er verdens største marked. SEO kan gi økt omsetning, gi flere kunder, og gi økt relevant trafikk.

I dette innlegge vil jeg prate om hva du kan gjøre for å øke synligheten din i Google, og klatre til topps i organiske søk.

Men hva er egentlig søkemotoroptimalisering? SEO handler om å benytte metoder for at nettsider skal få økt synlighet og rangere høyere på søkemotorens resultatsider.

Om du fremdeles lurer på hvorfor man skal ta i bruk SEO, så tenk over at 90% av all informasjonsinnhenting starter med søk, mens hele 74% av alle kjøp i Norge starter med søk på internett. Ettersom at Google er den soleklart største søkemotoren i Norge, så et essensielt at merkevaren eller nettstedet ditt er synlig her. Kanskje du kjenner deg igjen? Hvor ofte bruker du Google, og hvor ofte blar du til side to eller tre på Google?

Grafen nedenfor illustrer godt viktigheten av SEO. Tallene i grafen er hentet fra Advanced Web Ranking og viser oss en prosentvis fordeling av klikk på resultatlistene til Google både på desktop og mobil.

Bildet er hentet fra Sempro

Sempro har et godt eksempel på hvor viktig SEO kan være for en bilforhandler. Si at en bilforhandler klarer å gjøre salg halvpartene av gangene noen prøvekjører en bil. I løpet av én måned så søker kundene 1000 ganger på den ønskede bilen forhandlere vil selge. På Google er din nettside nummer én.

Om vi går ut i fra grafen ovenfor vil bilforhandleren få 366 klikk til nettsiden deres. Dersom to av dem som besøker nettsiden deres bestiller prøvekjøring, så vil dem få syv prøvekjøringer. Ettersom at halvparten av dem som prøvekjører ender med å kjøp, så vil det bety at bilforhandleren selger 3,5 biler i måneden. Til sammenligning vil dem som er nummer fem på google søket kun selge 0,5 biler i måneden.

Tips til god SEO – søkemotoroptimalisering.
Grunnen til Google at Google prioriterer deres søk som de gjør er enkel – de vil levere brukerne de beste søkene. Det er viktig at nettsiden din oppfyller alle kriteriene og oppleves som interessant og nyttig for brukeren. Brukerne skal ikke føle at dem har kommet feil, eller får misvisende informasjon. Tekniske mangler og feil må fjernes for at nettsiden ikke skal prestere dårligere, derfor kan en gjennomgang av nettsiden din være et lurt sted å starte.

Viktige punkter man bør tenke over:

  • Gode overskrifter, titler, metabeskrivelser og bildebeskrivelser.
  • Googler kan kun lese tekst, ikke bilder.
  • Gjør rede for hvilke ord folk egentlig søker på.
  • Ta i bruk verktøyene Google Search Console, Google Analytics og Keyword planner
  • Nettsiden er nødt til å være responsiv.
  • Bruk et domene, og for oss i Norge så burde du velge «.no.»
  • Arbeid for å skaffe relevante inngående lenker.
  • Bruk SSL-sertifiserte sider da dem rangerer høyre i søk.
  • Brukeropplevelsen må samsvare bra med selve intensjonen bak søket.

Opprette SEO på eksisterende sider, eller lage ny?
Det har vist seg å være mer krevende å forbedre SEO til en allerede eksisterende nettside. Grunnen er at google alt har rangert disse sidene som dårlige, og dermed kan det være et tips i å opprette en nye nettside før man starter arbeidet med SEO. Da slettes nemlig den gamle historikken.

Velg riktig søkeord.
Det å velge riktig søkeord for å rangere bedre. Det er til lite hjelp om du er nummer én på «fotballstøvler» om folk egentlig søker etter «fotballsko». Men søker folk etter «fotballsko» eller «fotball sko»? Her er det lurt å ta i bruk Google Suggest for å se hva Google foreslår. Her for du også en indikator på hvilke støtteord du burde ha med for å kunne rangere bedre.

For å få en enda bedre forståelser for hvilke støtteord du kan bruke, så burde du sjekke ut Google Trends. Dette verktøyet vet hvilke søkeord som gir størst verdi.

Om du har tilgang til en Google AdWoords-konto så kan du bruke Keyword planner som kan se søkevolumet.

Som du kan lese ut i fra bildet hentet fra Google Trends, så er det så godt som ingen som søker etter «fotballstøvler». «Fotballsko» er derimot et ord som søkes etter.

Ha en god metabeskrivelse.
Det er mye som er viktig å ha i orden for en god SEO, en av dem er å ha en god metabeskrivelse. En metabeskrivelse er informasjonen som vises under nettadressen i trefflister i f.eks. Google. Metabeskrivelsen skal gjøre det enklere for brukerne å forstå innholdet, gi informasjon om nettsiden og hva du eventuelt selger. Metabeskrivelsen skal lokke kunder inn på siden, og gi dem grunner til å trykke på lenken. Eksempler på hva du kan skrive er:
* 20 000+ fornøyde kunder.
* Norges største utvalg.
* Produsert i Norge

Bildet er hentet fra Sempro

Her ser du metabeskrivelsen til Sempro AS. De har en SEO-tittel som forteller hvem de er, mens Meta-beskrivelsen forteller deg om hva de driver med, og hva de kan gjøre for deg.

Dette må nettsiden inneholde.
Det er mye gjøre her for å rangere bedre på SEO. Nettsiden må inneholde bilder, og burde inneholde video. Det er viktig å ha struktur på innholdet, og da etter viktighetsnivå. Tittelen er det viktigste, og den må være lik nettadressen, og burde inneholde det ordet som du ønsker å rangere på. Videre er det viktig at teksten blir oppfattet som spennende og skal gi brukerne lyst til å fortsette å lese.

Google Analytics.
Google Analytics er et måleverktøy alle burde ta i bruk. Analytics er gratis og integreres med nettsiden. Dette måleverktøyet gir deg masse nyttig informasjon som du burde tenke over. Hvor lenge oppholdes kundene på siden? Hva gjør dem på siden, eller hvor mange sider besøker kunden? Analytics avdekker hva på siden din som oppleves som verdifullt for kunden.

Google har som mål å gi forbrukerne den mest relevante informasjonen. Derfor kan det være en lur ting å sette opp CTA-er (Call to action) for å hjelpe kunden til å ta neste steg.

Et annet verktøy du burde ta i bruk er Google Search Console, den gir deg beskjed dersom det er feil på nettsiden. I tillegg så vil dette verktøyet gi deg en pekepinne over forskjellige ord man rangerer på, samt antall klikk disse ordene gir deg.

Hva skal domenet være?
Bruk lokale domener ettersom Google prioriterer dette. Med andre ord, en nettside som har .com/no vil alltid tape duellen mot.no.

Tidligere så kunne en god desktop-side rangeres høyere og lavere enn god mobilversjon. I dag er det faktisk slik at sider der desktop og mobilversjoner har ulikt innhold vil bli straffet. Konklusjonen er klar: ha samme innhold både på mobil- og desktopversjonen.

Dersom du har en egen mobilside med duplikatinnhold (for eksempel: www.m.fredrikspetland.no) så vil trafikken fordeles over to domener. Du vil med det oppnå både lavere trafikk og dårligere plassering. Konkusjon: behold alt innholdet på én nettside.

Er du klar over at fredrikspetland.no og www.fredrikspetland.no er to forskjellige domener, men de peker begge to til samme sted. Vær derfor obs på at URL-en du bruker sender brukerne til riktig sted.

Inngående (Interne) lenker.
SEO verdsetter inngående lenker høyt, så det er absolutt en ting å være klar over. Gode inngående lenker får man ved å lage et godt innhold som andre relevante folk deler. Dersom domener/nettsteder som har høy autoritet hos Google deler en URL koblet til din nettside, så vil SEO oppfatte det som positivt. Eksempler på slike nettsider kan være andre i bransjen dun, samarbeidspartnere og lignende.

Hastigheten på nettsiden.
Hastigheten på nettsiden din er vesentlig over hvordan nettsiden din rangeres på f.eks. Google. Men, det er ikke slik at en allerede rask side vil rangere bedre, men at trege sider straffes. For å gjøre det klart, med hastighet så menes nedlastingstiden det tar fra en bruker trykker inn på siden til den er lastet inn.

SSL-sertifisert.
SSL-sertifikatet er et sikkerhetssertifikat som forteller oss at nettsiden er trygg og ekte. Man kan se i nettadressen om en nettside er SSL-sertifisert. Om «https://:» vises i grønt, og at det vies en grønn hengelås i nettadressen er tegn på dette sertifikatet. Sider som er SSL-sertifisert, vil rangere høyre i SEO.

Breadcrumbs.
Breadcrubs, eller om vi skal holde oss til norsk: brødsmuler. Om du ser oppe i verktøylinja, så burde du se en rød tråd om hvordan du havnet der, om du vil så kan vi si «brødsmuler» som viser sporene. Og det er akkurat det som er målet med breadcrumbs. Det skal være enkelt for både deg og brukerne vite hvordan de havnet der.

Som du ser på bildet, så er det lett å skjønne hvordan jeg havnet på Swix

Talesøk.
I de senere årene så har flere og flere blitt vant til å bruke talesøk, da kanskje med en ekstra takk til Google Home og Siri. Derfor er det viktig at nettsiden din er optimalisert for taleassistentene klarer spore informasjonen nettsiden din byr på. Viktigheten av talesøk i arbeidet med SEO blir neppe mindre i tiden fremover.

Oppsummering.
Det å rangere høyt på søkemotorene er ikke en selvfølge. Det kreves hardt og målrettet arbeid for å ruve øverst på listene. Jeg håper dette innlegget vil være til hjelp for deg som vil bli bedre på søkemotoroptimalisering.

Kilder.

https://www.sempro.no/nyheter/sokemotoroptimalisering-seo
https://www.advancedwebranking.com/
https://trends.google.com/trends/?geo=NO
https://estudie.no/ankertekst/
https://estudie.no/lenke/
https://www.smashingmagazine.com/2009/03/breadcrumbs-in-web-design-examples-and-best-practices/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *