Kategorier
Innlegg

Prosessen med å opprette en nettbutikk

I dette blogginnlegget har jeg dokumentert hvordan jeg har opplevd prosessen av opprettelse av nettbutikk, og hvordan det er å jobbe i team. Vi har i løpet av en periode på fire uker lagd en nettbutikk for Gressvik frisør & velvære.

Hvorfor valgte vi Gressvik frisør & og velvære?

Ingen i gruppa hadde noen spesielle ønsker eller visjon om hva vi ville selge. Vi reflekterte over de forskjellige alternativene. Droppchipping tar tid, og hva skulle vi dessuten solgt? Ganske tidlig så kom forslaget om å lage en nettbutikk for en frisørsalong i Fredrikstad. Det å lage en nettbutikk til noen som faktisk trenger den, det synes jeg er mye mer givende enn å lage en nettbutikk som kun har levetid på noen få uker.

Personlig så synes jeg det er mye mer motiverende å bruke masse tid på noe som jeg vet vil bli brukt etter endt eksamen.

OKR
Sammen med gruppa lagde vi noen OKR-mål vi ønsket å strekke oss etter. Mål vi selvfølgelig også presenterte for frisørsalongen.

Objective: Lansere en fungerende nettbutikk som støtter bedriften til salg og tilgjengelighet.
KR 1: Oppnå 100 konvertering i nettbutikk (6/10)
KR 2: Øke følgere på Instagram med 100 stk. (9/10)
KR 3: Oppnå 400 besøkende i nettbutikk (7/10)

Tallene i parentes er det vi har ansett som sannsynligheten, i hvert fall det vi trodde i starten av prosjektet. Vanskelighetsgraden er blitt endret underveis.

Prosessen
Vi skulle lage en nettbutikk for Gresvik frisør & velvære.

Vi bestemte oss for å sette opp nettbutikken ved bruk av Shopify, et verktøy ingen av oss hadde noe kjennskap til fra tidligere. Starten gikk til å lære seg Shopify via prøving og feiling, og ved bruk av Google og YouTube.

Får å få til et godt sluttprodukt så har vi vært nødt til ha satte oss mål. Jeg føler vi alle i gruppa har vært på bølgelengde og hele tiden gitt sitt ypperste for å ende med ett bra sluttprodukt – som «objective» sier – Lansere en nettbutikk som støtter bedriften til salg og tilgjengelighet. Vi har alle klart å samarbeide bra tross for at vi har forskjellige timeplaner med tanke på at noen har jobb og lignende.

Jeg synes også vi har løst arbeidsfordelingen bra. Vi har jobbet etter våre styrker og fordeler. Eksempel: noen er flinkere på shopify enn andre, hun som bor i nærheten av frisørsalongen tar ansvar med å fotografere bilder av lokalet og produktene dem selger.

Målet var at vi skulle ha nettbutikken klar til 30. april, men på grunn av problemer med betalingsløsningen, så ble den utsatt til 5. mai.

Fra lanseringsdato så har vi kontinuerlig hatt øye på og analysert dataene som kommer inn. Ligger vi an til å nå målene, er det noe som ikke funker som det skal. Vi fikk også tilsendt en tilbakemelding fra en person med erfaring fra digital markedsføring. Vi har tatt til oss tilbakemeldinger og endret forløpende.

Utfordringer
Ettersom at ingen av oss har lagd nettbutikk før, og med koronarestriksjoner, så har vi selvfølgelig møtt på flere utfordringer underveis.

Korona var nok den første utfordringen vi møtte på. Å ikke ha anledning til å møtes fysisk, eller at vi som ikke er fra Fredrikstad ikke kan besøke frisørsalongen.

Vi hadde en del problemer med å få i orden betalingsløsningen til nettbutikken. Ettersom at vi kun skal drifte nettbutikken frem til 12. mai, før salongen tar over, så var planen at salongens kontonummer og slikt skulle registres på dem. Så slipper vi å styre med det etter endt prosjekt. Vi møtte på en del problemer her som at eierne av salongen ikke skjønte hva dem skulle. I tillegg kom det noen andre tekniske feil når vi skulle hjelpe dem. Litt utfordrerne å hjelpe med slike feil over nett. Vi løste dette på noen dager.

Kanskje den største utfordringen vi møtte på var på grunn av bookingsystemet. Å lage et godt funksjonelt bookingsystem var nok det største hinderet. Å lage en løsning som er enkel for kundene å bruke, uten å misforstå eller gjøre feil. De forskjellige tjenestene inne i nettbutikken slik som hårklipp eller striping tar forskjellig tid, og har forskjellige priser. Her testet vi oss mye frem, og fikk virkelig brynt oss på utfordringene Shopify kan by på. Det at de forskjellige tjeneste tar forskjellig tid, var noe som skapte problemer med kalenderen til bookingsystemet. Ingen problemer er for store til å kunne løses, så dette ordnet seg.

Det virkelige problemet her kom dagen før lanseringen, da salongen fortalte oss at dem allerede hadde et bookingsystem, og at dem ikke ønsket å bytte bookingsystem da dem allerede hadde inne en del bookinger inne i systemet sitt. Bookingsystemet salongen bruker finnes heller ikke Shopify.

Til tross for at vi måtte droppe bookingløsningen vi lagde, så har vi gjort slik at du blir sendt videre til booking på Facebook.

Klikk her for å booke time! 
RESSVIK 
FRIsøR& VELVARE 
Q 
8
(Skjermbilde fra telefon)

«Klikk er for å booke time!». Dett er en call to action, og fører deg til Facebook-siden, som en kan booke på.

Utenom det, så er nettbutikken slik den skal være, og et synlig ansikt av frisørsalongen på nett.
 

Om oss 
Hårktp p 
GREssvx & 
VELVÆRE 
000 NOK 
Hjem 
GREssvx & 
VELVÆRE 
000 NOK 
Tje 
ste 
GREssvx & 
VELVÆRE 
000 NOK 
GREssvx & 
VELVÆRE 
000 NOK 
5 
Lil I e ekstm 
GREssvx & 
VELVÆRE 
000 NOK
Et skjermbilde fra før endringen. Her ser du en oversikt over våre tjenester. Om du trykker inn på f.eks. farge så får du alternativer du kan se på bildet under
18:26 q 
a gressvikfv.com 
Farge 
GRESSVIK FRISØR & VELVÆRE 
0,00 kr 
Avgift inkludert. 
Duration 
Ettervekst (90 minutter) 
VELG TIDSPUNKT 
Ferdig 
Ettervekst (90 minutter) 
Kort hår (90 minutter) 
Langt hår (120 minutter)
(Skjermbilde fra telefon)


Inne på «farger», så får du noen alternativer.  Trykker man inn på rullegardinmenyen, så får man en oversikt over hvilke tjeneste man ønsker etter hvordan du vil farge håret og lignende. «Velg tidspunkt» fører deg til en kalender som viser all ledig tid frisøren har, og du står fritt til å velge selv.

Personlig synes dette er noe av de beste løsningene man kan finne for frisørsalongene i Fredrikstad.

Men siden bookingløsningen gikk i vasken da salongen ikke ønsket det, like vel.
Som alternativ har vi gått for en prisliste som du ser på bildet under.

BEHANDLINGER OG PRISER 
min -kr 580,- 
6C min 
- 350.. 
Rosk "pp (und€ 15 min) -kr250 
Ett«Ækst - 80C.- 
hår - 9W,- 
Langt - 'm kr1 
- 45C 
«ett i mye - kr 1 5CO- 
- fra 1000.- 
aALAYAGE 
Liten -kr1 ICO,- 
- kr 1 20C, 
Sw - kr 1400- 
DET LILLE EKSTRA 
og fooe + - kr 
bryn - 30C- 
. 200, 
Vask - kr 400, 
- kr 1
(Skjermbilde fra telefon)

Markedsføringsplanen vår var ganske essensiell for å nå to av OKR-målene.

Ettersom jeg var en av de første 50 til å bli ferdig med Facebook-blueprint-konkurransen, så var det meldt at jeg skulle få 150 USD til å markedsføre på Facebook. Facebook-markedsføring kan samkjøres med markedsføring på Instagram som var planen vår får å nå OKR-målet om 100 nye følgere på Instagram.
Mangel på markedsføringspenger påvirker også OKR-målet om 100 konverteringer i nettbutikken. Da markedsføring for hele 150 USD trolig ville økt til en betydelig flom av nye besøkende til vår nettbutikk. Jo flere som er inne på vår nettbutikk, jo flere konverteringer vil vi mest sannsynlig få. Ved konverteringer så mener vi alt fra kunder som trykker på f.eks. telefonnummeret og bookingknappen. 

Hva har fungert bra?
Som jeg har vært inne på, så er jeg veldig fornøyd med samarbeidet i gruppa. Jeg synes dette har fungert utmerket, og gjenspeiles i det jeg kaller et vellykket prosjekt.

Vi har vist oss endringsdyktige når det dukket opp uforutsigbare problemer. Vi har satt oss ned og brukt den tiden det trengs for å nå «objektivet» vi har satt oss. Vi har vært villige til å sette ned tiden det trengs for å nå målene vi selv har satt, og ikke minst strekke seg etter OKR-målene.

Vi nådde raskt OKR-målet oppnå 400 besøkende i nettbutikken. Bare på lanseringsdagen så nådde vi 309 besøkende. Alt i alt så er vi langt over målet. Vi satte vanskelighetsgraden fra starten (9/10) alt for lavt.

Det å markedsføre nettbutikken på Facebook, Instagram og LinkedIn har hatt stor effekt for besøkstallet til nettsiden.

Nettbutikkøkter 
309 
Besøkende 
øKTER OVER TID 
1 00 
5. mai 
Vis rapport 
t 836 % 
301 
00 p.m. 
t 841 % 
mai 2021 • S. mai 2021

Ville jeg gjort noe annerledes?
Hadde jeg vist at frisørsalongen ikke ville tatt i bruk vårt bookingsystem, så ville jeg nok foreslått, eller sett etter andre alternativer, som f.eks. lagd nettbutikken i et annet program som støtter bookingsystemet salongen allerede bruker. Eller kanskje en annen butikk.

Jeg har lært at det er utrolig viktig å se etter «fallgruver» slik som at salongen ikke ville ta i bruk vårt bookingsystem. Dette er noe vi burde blitt klar over tidlige, som igjen ville spart oss for mye tid som vi kunne brukt på annet.

Denne nettbutikken har ikke vært operativ for en veldig lang tid. Hadde vi derimot styrt denne nettbutikken for en vesentlig lengre periode så hadde vi opprettet og startet med epostmarkedsføring. Vi har gjort det klart, og begynt å samle inn eposter fra kunder. Det er med andre ord lagt til rette for at Gressvik frisør & velvære kan starte med epostmarkedsføring om de skulle ønske det.

Mitt personlige læringsutbytte.
Jeg er utrolig stolt over hva både jeg, og vi som gruppa her fått til. Ikke minst hvor fort vi har fått det til. Det å ha få testet ut Shopify, lært hvor fort man kan sette opp en nettbutikk, hvordan man analyserer og bruker dataen, og ikke minst viktigheten av å kunne gjøre hurtige endringer.

Det å ha kjennskap til Shopify og prosessen som kreves for å opprette en nettbutikk anser jeg på som svært viktig å ta med seg inn i arbeidslivet. Ved bloggen min tester jeg ut Google Analytics, mens her i nettbutikken bruker vi analyseverktøyet til Shopify. Dette gir meg verdifull innsikt og læring over viktige analyseverktøy jeg kan bruke i fremtiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *